reklama

Podielové dane

Podielovými daňami sú financované mestá, obce a VÚC v rámci celého Slovenska. Čo to znamená v praxi? V praxi to znamená toľko, že každý mesiac príde na účet obce, mesta z daňového riaditeľstva nejaká výška podielových daní (peňazí) a obec z týchto peňazí financuje svoj chod. Je tu však jeden problém a ten je v tom, že nevieme, koľko peňazí v danom mesiaci vôbec dostaneme. Existuje len tzv. prognóza Ministerstva financií, v ktorej je uvedené koľko peňazí obce počas roka dostanú. Takže v podstate to je len hrubý odhad.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

Keď sa mi dostala vo februári do rúk spomínaná prognóza bolo mi z nej jasné, že mesice máj a jún budú pre obce a mestá kritické. Vypočítal som si, koľko by som mal cca dostať peňazí v máji a v júni. Teraz to dám na číslach. Vyšlo mi že v máji dostaneme cca 6800 € a v júni cca 6600 €. Skutočnosť bola taká, že sme dostali v máji cca 6500 € a v júni 5700 €. A teraz prejdem k meritu veci. Podľa mňa je tento systém financovania zlý. Dnes to funguje tak, že vôbec neviete koľko peňazí daný mesiac dostanete. Výmery sú posielané okolo 20teho v danom mesiaci. To mi pripada, ako keď malé deti otvárajú viacnočné balíčky a nevedia čo sa v nich skrýva. Keď kritizujem tento systém, tak by som mal aj navrhnúť varianty riešenia. Prvým riešením je stanoviť paušal pre každú obec, resp. mesto, samozrejme by to bola nižšia suma, ale chodila by pravidelne ta istá suma počas celého roka, nejaký priemer. Druhá varianta by bola, aby sa stanovila tiež nejaká priemerná hodnota a ešte by sa stanovila dolná a horná hranica pod ktorú nemôže výnos dane klesnúť. Napríklad priemer by bol 5000 €, dolná hranica by bola 4000 € a horná 6000 € a obec, resp. mesto by malo istotu, že menej ako 4000 € nedostane. Dnešný systém je v podstate založený na úspešnosti výberu daní. Môžete si povedať, že veď Vám môže byť jedno koľko v danom mesiaci dostanete peňazí, ale nie je to tak hlavne z dlhodobého hľadiska. Hlavný problém je ten, že ťažko sa robí koncepčne, napr. nejaká investičná akcia, keď máte v roku dva mesiace, počas ktorých musíte splácať úver, ale nie je z čoho. Dnes je 14. júla a my ešte nevieme koľko peňazí v tomto mesiaci dostaneme.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Keď už sa venujem tým podielovým daniam, pátral som po tom ako sa vlastne vypočíta, koľko dostane obec peňazí. Všetko to upravuje Nariadenia vlády Slovenskej republiky 668/2004 o rozdeľovaní výnosu dane z príjmov územnej samospráve. Výnos dane podľa § 2 zákona sa rozdelí obciam takto:

a) 23% podľa počtu obyvateľov obce s trvalým pobytom na území obce k 1. januáru predchádzajúceho kalendárneho roka, z toho 44 % prepočítaný koeficientom nadmorskej výšky stredu obce.

b) 32% podľa počtu obyvateľov obce s trvalým pobytom na území obce k 1. januáru predchádzajúceho kalendárneho roka prepočítaného koeficientom v závislosti od zaradenia obce do veľkostnej kategórie.

c) 40 % podľa počtu žiakov (detí) základných umeleckých škôl a školských zariadení v zriaďovateľskej pôsobnosti obce k 15. septembru predchádzajúceho kalendárneho roka prepočítaného koeficientom základnej umeleckej školy a školského zariadenia.

d) 5 % podľa počtu obyvateľov obce, ktorí dovŕšili vek šesťdesiatdva rokov, s trvalým pobytom na území obce k k 1. januáru predchádzajúceho kalendárneho roka.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Celý zákon č. 668/2004 si môžete vyhľadať na www.zbierka.sk Tam si na strane 81 môžete pozrieť vzorec na vypočet podielových daní, ten stojí zato :)))

Ďakujem za prečítanie, je to môj prvý blog.

Tomáš Kolembus

P.S. Ak som uviedol niektoré informácie nepresne, tak ma prosím opravte.

Tomáš Kolembus

Tomáš Kolembus

Bloger 
  • Počet článkov:  2
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Volam sa Tomas Kolembus a som starostom obce Skýcov v okrese Zlaté Moravce. Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

754 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu